Πόσες φορές έχω ακούσει τη φράση «έχω ιστοσελίδα αλλά δεν κάνει τίποτα»...κάποτε, εάν είχες σάιτ, χωρίς να κάνεις πολλά τρικ τράβαγες πολλά μάτια.
Όταν το ίντερνετ ήταν ακόμα καινούργιο στις ζωές μας, ο κόσμος ήταν υπνωτισμένος με δαύτο. Ήταν ένα καινούργιο πράγμα, μαγικό, που κατά κάποιο τρόπο ήξερε τι ήθελες. Ήταν ένας καινούργιος κόσμος προς εξερεύνηση, και ποιος δεν θέλει να εξερευνήσει ένα καινούργιο κόσμο απ’ τη θαλπωρή και ασφάλεια του σαλονιού του; Κάποιοι, αρκετά μεγάλο νούμερο, ήθελαν να δουν αν αυτό είναι αληθινό και παράγγελναν διάφορα πράγματα.
Εάν είχες e-shop και πούλαγες στο ίντερνετ εκείνη την εποχή ήσουν πρωτοπόρος, εάν ψώνιζες απ’ το ίντερνετ, «εκείνα τα χρόνια», ήσουν πρωτοπόρος. Πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα από τότε. Οι αγορές που πραγματοποιούνται μέσα απ’ το ίντερνετ έχουν αυξηθεί πάρα πολύ όπως έχουν αυξηθεί και τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Εάν είναι να φτιάξεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) θα πρέπει να το κάνεις συνειδητά, δηλαδή να ξέρεις ότι θα σου πάρει χρόνο και βέβαια χρηματική επένδυση.
Δεν είναι τόσο να το φτιάξεις το κατάστημα, δηλαδή να το στήσεις το e-shop όσο να το προωθήσεις. Το ίδιο ισχύει και για ένα απλό σάιτ, και με απλό εννοώ ένα σάιτ για μια επιχείρηση τοπική ή παροχής υπηρεσιών όπως, ένα κρεοπωλείο, μανάβικο, ανθοπωλείο ή βιβλιοπωλείο. Θα μπορούσες να πουλήσεις τις υπηρεσίες σου, μέσα απ’ το ίντερνετ, εάν έχεις ένα απ’ τα παραπάνω; Και βέβαια! Αλλά αυτό δεν είναι το θέμα μας τώρα, αλλά θα σου πω ένα πράγμα χωρίς να θέλω να σε αφήσω με την περιέργεια, για να φέρεις πελάτες μέσα στην επιχείρησή σου, και εννοώ όταν έχεις ένα κατάστημα, πρώτον δεν αρκεί να έχεις ένα σάιτ, δηλαδή δεν θα σου κάνει τη δουλειά και δεύτερον η κατασκευή του είναι εντελώς διαφορετική από ένα e-shop.
Υπάρχουν χιλιάδες σάιτ στο ίντερνετ για κάθε κατηγορία, και γενικά εκατομμύρια να πλημμυρίζουν το κυβερνοχώρο. Για να βρει ένας υποψήφιος πελάτης το δικό μας πρέπει να καταλάβουμε καταρχήν πως δουλεύει το μυαλό αυτού που έρχεται στο ίντερνετ να «αγοράσει».
Το πρώτο βήμα που κάνει κάποιος είναι η έρευνα αγοράς. Θέλει να βρει να αγοράσει ένα ζευγάρι παπούτσια, ή ένα βιβλίο ή να βρει υδραυλικό, αρχίζει λοιπόν την έρευνα ή όπως το λέμε εμείς οι μαρκετίστες, η προαγορά φάση, (pre-buying stage). Θέλει να επικυρώσει την αγορά του αυτή, δεν κάνει έρευνα για να δει εάν πρέπει να το αγοράσει, κάνει έρευνα για να το επικυρώσει στο μυαλό του, γιατί όταν ο καταναλωτής έχει βάλει στο μυαλό του να αγοράσει κάτι είναι θέμα χρόνου προτού το κάνει. Είτε το αγοράσει από σένα ή κάποιον άλλον, θα το αγοράσει, τελεία και παύλα.
Προτού λοιπόν αρχίσεις να πουλάς τον εαυτό σου και τη πραμάτεια σου στο ίντερνετ πρέπει να καταλάβεις αυτό που είπα παραπάνω. Και πιο συγκεκριμένα να καταλάβεις ότι το μυαλό του αγοραστή είναι ένα τραίνο που τρέχει πολύ γρήγορα και συ πρέπει να πηδήξεις επάνω την κατάλληλη στιγμή και να καταφέρεις να γαντζωθείς και να κρατηθείς σε όλο το ταξίδι αυτό που τρέχει με ξέφρενη ταχύτητα, μέχρι το τέλος. Ίσως σου ακούγεται μυστήριο και δύσκολο να το καταλάβεις, και ενδεχομένως να νομίζεις ότι χρειάζεται πολύ δουλειά, μην ανησυχείς όμως, όταν καταλάβεις αυτό μετά τα υπόλοιπα γίνονται πιο εύκολα. Πρέπει να αρχίσεις με την θεωρία πριν πας στη πράξη. Δεν γίνεσαι χειρούργος με την πρώτη μέρα που εμφανίζεσαι στο πανεπιστήμιο.
Το σάιτ σου είναι ένας ζωντανός οργανισμός, θέλει δουλειά και δεν εννοώ μόνο το σχεδιασμό, κι αυτό είναι σπουδαίο και απαραίτητο, είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάει κάποιος, ή μάλλον το πρώτο πράγμα που θα μείνει στο μυαλό του επισκέπτη αλλά σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα. Εδώ δουλεύει το υποσυνείδητο, σε κλάσματα δευτερολέπτου ο ανθρώπινος νους θα αποφασίσει εάν θα μείνει στο σάιτ σου ή θα φύγει. Πέντε δευτερόλεπτα έχεις να τον/την εντυπωσιάσεις.
Το αμέσως επόμενο πράγμα είναι το περιεχόμενο, (οι εικόνες, οι επικεφαλίδες που χρησιμοποιείς, τα βίντεο και τα κείμενα) για να πιάσεις την προσοχή του, να τον κρατήσεις μέσα όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται. Όλα έχουν μια αρχή. Το μάτι πιάνει από πάνω και προχωράει προς τα κάτω, εάν του πιάσεις/κεντρίσεις το ενδιαφέρον από πάνω θα προχωρήσει προς τα κάτω αλλά να είσαι σίγουρος, εάν αυτό το ενδιαφέρον δεν συνεχιστεί θα σταματήσει και θα την εγκαταλείψει. Ο αγώνας που κάνεις δεν είναι να του πουλήσεις αλλά να τον κρατήσεις όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται στο σάιτ σου.
Παρέλειψα να σου πω ότι προτού ξεκινήσεις να φτιάξεις το σάιτ της επιχείρησή σου πρέπει να σκεφτείς ποιον θέλεις να προσελκύσεις. Πολλοί, σχεδόν όλοι, κάνουν το λάθος και φτιάχνουν ένα σάιτ που απευθύνεται σε όλους. Μέγα, τραγικό λάθος και ο κύριος λόγος που δεν δουλεύει το σάιτ τους, δηλαδή δεν τους φέρνει πελάτες. Το πρόβλημα ξεκινάει απ’ αυτούς που φτιάχνουν σάιτ, δεν γνωρίζουν μάρκετινγκ απλά ξέρουν να φτιάχνουν σάιτ. Για να «δουλέψει» το σάιτ σου πρέπει να απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Στην εποχή αυτή που ζούμε και με την παραπληροφόρηση και υπερπληροφόρηση που υπάρχει, το σάιτ σου πρέπει να «κόβει» μέσα από όλη αυτή την οχλαγωγία. Αυτό ισχύει και για ότι κάνεις για να προβάλεις την επιχείρησή σου. Αυτό που λέω συνήθως είναι, «Το μήνυμά σου, η ζωή σου».
Υπάρχουν και κάποιοι «τυχεροί» που το σάιτ τους δουλεύει χωρίς να κάνουν μεγάλη προσπάθεια. Αυτό ενδέχεται να συμβαίνει για διάφορους λόγους, ένας είναι γιατί μπορεί να είναι παλιά, δηλαδή να κατασκευάστηκε πριν χρόνια που στην περίπτωση αυτή το Google και οι άλλες μηχανές αναζήτησης του δίνουν κάποιους πόντους, ή έχουν βάλει τις κατάλληλες λέξεις/φράσεις κλειδιά, αυτό δεν σημαίνει ότι οι φράσεις/λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιούν είναι και οι καταλληλότερες δηλαδή αυτές που χρησιμοποιούν όλοι οι πιθανοί αγοραστές του. Ή απλά είναι κ@λοφ@ρδοι...συγγνώμη για το κοσμητικό επίθετο, ισχύει και αυτό, γιατί καμιά φορά μπορεί να κάνεις τα πάντα σωστά και να μην ανεβαίνει το σάιτ σου στις αναζητήσεις...
Να ξεκινήσουμε λοιπόν με το ερώτημα, «τι θέλω να κάνει το σάιτ μου για την επιχείρησή μου;». Επειδή ‘όλοι‘ έχουν σάιτ δεν σημαίνει ότι πρέπει να έχεις κι εσύ. Εννοώ ότι δεν πρέπει να έχεις σάιτ για την επιχείρησή σου μόνο και μόνο για να το έχεις. Το έχεις για να τραβήξεις πελάτες, να διευρύνεις την αγορά σου. Το ζητούμενο είναι να τους κάνεις να έρθουν σ’ εσένα. Αυτό σε βάζει σε πλεονεκτική θέση, δεν χρειάζεται να στο εξηγήσω...
Φτιάχνοντας το σάιτ της επιχείρησή σου δεν τελειώνεις εκεί. Πρέπει να το προωθήσεις στις μηχανές αναζήτησης, να τους προσκαλέσεις να έρθουν να το βρουν για να το καταχωρήσουν, γιατί εάν το αφήσεις επάνω τους μπορεί να κάνουν και μήνες να το βρουν. Οι μηχανές αναζήτησης έχουν κάτι μικρές αράχνες (ρομπότ) που πάνε έξω στο ίντερνετ και βρίσκουν ότι περιεχόμενο υπάρχει και το καταχωρούν στις τράπεζες πληροφοριών τους, το κατατάσσουν ανάλογα. Μεγάλη συζήτηση κι αυτό που χρειάζεται ένα άρθρο από μόνο του.
Τέλος, γιατί μπορώ να γράφω για ώρες, αφού έχεις κατασταλάξει στο κοινό σου τότε θα πρέπει να ψάξεις να βρεις τι φράσεις κλειδιά χρησιμοποιούν για να βρουν αυτό που έχεις κι εσυ να τους προσφέρεις. Αυτό χρειάζεται κάποιον ειδικό να το κάνει, όχι ότι δεν μπορείς κι εσύ, απλά υπάρχουν πολλά τεχνικά τρικ και διαδικασίες. Πρέπει να ξέρεις να χειρίζεσαι το Google Keyword Planner and Google Trends, αυτά και τα δυο είναι εργαλεία που θα σου δώσουν ιδέες για φράσεις κλειδιά και θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις τι ψάχνουν οι άνθρωποι στο ίντερνετ. Εύχομαι αυτό το άρθρο να σε βοηθήσει να καταλάβεις την σημασία που πρέπει να δώσεις στο σάιτ της επιχείρησής σου για να είναι αποτελεσματικό ή μάλλον, να είναι κερδοφόρο.
Εάν χρειάζεσαι να φτιάξεις ένα σάιτ για την επιχείρησή σου και χρειάζεσαι βοήθεια τηλεφώνησέ μου στο 698 015 2204 ή γράψε μου στο magneticmarketinggreece@gmail.com, θα χαρώ πολύ να τα πούμε.
Με εκτίμηση,
Χρήστος Βιολέτης