Λέξεις κλειδιά για να σε βρούνε στο ίντερνετ; Λίγο οξύμωρο ακούγεται σε πρώτη ματιά η παραπάνω επικεφαλίδα, «…στην προσπάθειά σου να σε βρουν…»
Σκέψου το κάπως έτσι: κάποιος κάπου ψάχνει να βρει πληροφορίες για κάτι παρόμοιο με αυτό που εσύ πουλάς, πως θα σε βρει;
Το «ταξίδι» του δυνητικού σου πελάτη, για να καταλήξει σε σένα, ξεκινάει με έρευνα αγοράς στο ίντερνετ, και δεν χρησιμοποιεί τίποτα άλλο παρά λέξεις και φράσεις κλειδιά.
Απλό ακούγεται, και κατά βάθος είναι, αυτό όμως που είναι η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να βρεις τις λέξεις/φράσεις κλειδιά που χρησιμοποιούν για να βρουν προϊόντα και υπηρεσίες σαν τις δικές σου.
Το ζητούμενο είναι να «ευθυγραμμίσεις» αυτό που πουλάς με αυτό που ψάχνουν όλοι αυτοί στο διαδίκτυο. Θα αφήσω λίγο αυτή τη πρόταση να κατακάτσει στο μυαλό σου για λίγο, γιατί αυτό είναι το πιο μείζον θέμα…
Για να καταλάβεις τι ζητάει ο κάθε ένας ή μια που ψάχνει να βρει προϊόντα ή υπηρεσίες σαν τις δικές σου είναι να καταφέρεις να μπεις στο μυαλό τους.
Πολλοί επαγγελματίες και επιχειρηματίες που τους ρωτάω να μου πουν τι λέξεις κλειδιά ενδεχομένως να χρησιμοποιούν για να τους βρουν στο ίντερνετ, μου αναφέρουν λέξεις/φράσεις κλειδιά που στις περισσότερες περιπτώσεις αυτές είναι απλά «επιδερμικές».
Τι εννοώ με «επιδερμικές». «Επιδερμικές» ονομάζω αυτές που είτε είναι ευρείας έννοιας ή ευρείας χρησιμότητας.
Για να τις δούμε αυτές τις περιπτώσεις την κάθε μια ξεχωριστά:
Ευρείας έννοιας είναι αυτές που δεν έχουν συγκεκριμένο στόχο, δηλαδή απευθύνονται σε μια ευρεία κατηγορία, π.χ. αυτοκίνητα.
Όπως θα δεις στην παραπάνω εικόνα, σε πρώτη φάση το Google, μας βγάζει προτάσεις. Μας βοηθάει στην αναζήτησή μας. Είναι όμως αυτό που εμείς ψάχνουμε;
Σε δεύτερη ματιά, εάν προχωρήσουμε στα αποτελέσματα που μας δίνει το Google στις αναζητήσεις, θα δούμε ότι ποικίλουν, με κυρίαρχο να είναι τα «μεταχειρισμένα αυτοκίνητα».
Το ερώτημα λοιπόν που γεννάται είναι το εξής: Είναι σωστό να βγαίνουν εταιρείες που πουλούν αυτοκίνητα μεταχειρισμένα όταν κάποιος χρησιμοποιεί τη λέξη «αυτοκίνητα»; Επίσης, να κάνω την ίδια ερώτηση λίγο διαφορετικά. Εάν πουλάς μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, θέλεις να βγαίνεις όταν κάποιος χρησιμοποιεί τη λέξη «αυτοκίνητο»; Σκέψου το λίγο αυτό…
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι ΟΧΙ. Κατηγορηματικά! Για δυο λόγους, 1ον γιατί δεν θέλεις αν συναγωνίζεσαι με όλους αυτούς που πουλάνε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εκτός κι αν πουλάς μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αλλά και σε αυτή τη περίπτωση δεν θέλεις να βγαίνεις μπροστά γι’ αυτή τη λέξη κλειδί, και δεύτερον γιατί θα σου κοστίσει μια περιουσία να καταφέρεις να βγαίνεις μπροστά γι’ αυτή τη λέξη κλειδί. (κράτα αυτό στο πίσω μέρος του μυαλού σου γιατί θα το αναφέρω παρακάτω).
Ευρείας χρησιμότητας, λέξεις κλειδιά είναι αυτές που, όπως λέει και η ίδια η λέξη, χρησιμοποιούνται ευρέως. Είναι κοινότυπες λέξεις/φράσεις κλειδιά. Είναι οι λέξεις/φράσεις κλειδιά που χρησιμοποιούν ως επί το πλείστων στο ίντερνετ, π.χ. «μεταχειρισμένα αυτοκίνητα».
Εδώ τώρα μπαίνουμε σε μια άλλη περίπτωση. Όταν μια αναζήτηση απαρτίζεται από μια ή περισσότερες λέξεις, έως τρεις, ονομάζετε φράση. Και επιπλέον, όταν μια αναζήτηση απαρτίζεται από τρεις και άνω ονομάζετε πρόταση. Ακολουθούν παραδείγματα:
- Αυτοκίνητο: λέξη κλειδί – λίγες ως καθόλου αναζητήσεις με μόνο λέξη κλειδί στις μέρες μας. Παλιότερα, πριν 15 χρόνια περίπου, 95% των αναζητήσεων πραγματοποιούνταν με μια λέξη κλειδί και ως εκ τούτου πολλές ιστοσελίδες ήταν φορτωμένες με τέτοιου είδους λέξεις.
- Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα: φράση κλειδί – δίνει μια πιο συγκεκριμένη εντολή στο Google να του δώσει αποτελέσματα αλλά εξακολουθεί να είναι γενική γιατί δεν αναφέρει ακριβώς τι ψάχνει να βρει ο ενδιαφερόμενος γύρω απ’ αυτό το θέμα. Θέλει να βρει να αγοράσει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο; Θέλει να βρει τιμές σχετικά με κάποιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο; Τι ακριβώς ψάχνει;
Και φτάνουμε στο τελευταίο και πιο ακριβές τρόπο για να βρούμε κάτι που ψάχνουμε που είναι να χρησιμοποιήσουμε μια πρόταση. Είτε αυτή είναι σε μορφή ερώτησης είτε σε απλή πρόταση.
- Θέλω να αγοράσω μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Τι τιμή έχει Opel Corsa 2005 μεταχειρισμένο; Όσο πιο συγκεκριμένη η ερώτησή σου, ή η πρόταση που χρησιμοποιείς, τόσο πιο συγκεκριμένα αποτελέσματα θα λάβεις.
Γιατί πρέπει να είσαι συγκεκριμένος με τις αναζητήσεις σου; Γιατί γλυτώνεις χρόνο. Γιατί το ίντερνετ έχει γίνει ένας ωκεανός από ιστοσελίδες και σαν ερευνητής πρέπει να καταλάβεις πώς γίνεται μια αναζήτηση αλλά το πιο σπουδαίο, από τη μεριά του επιχειρηματία, αφού αυτό συζητάμε εδώ, πώς να γίνεσαι πιο συγκεκριμένος στο περιεχόμενο που προσφέρεις, είτε αυτό είναι άρθρο, είτε είναι βίντεο ή εικόνα, έτσι ώστε να σε βρίσκουν αυτοί που ενδιαφέρονται να βρουν κάτι σαν αυτό που προσφέρεις.
Ελπίζω αυτή η μικρή, παραπάνω θεωρία, να σε διαφώτισε λίγο με το πώς δουλεύει η αναζήτηση στο ίντερνετ. Είμαι σίγουρος ότι έχεις αντίληψη αλλά δεν είμαι σίγουρος εάν το είχες σκεφτεί ποτέ έτσι.
Το Google έχει ένα και μόνο σκοπό, να σερβίρει στους επισκέπτες του μόνο σχετικά αποτελέσματα έτσι ώστε να εξακολουθούν να το χρησιμοποιούν. (μικρή παρατήρηση εδώ: το Google είναι ουδέτερου γένους αφού κατ’ ουσία είναι ένα εργαλείο. Δεν είναι Η ούτε Ο Google, δεν είναι θηλυκού ούτε αρσενικού γένους. Είναι ΤΟ Google…μου σηκώνεται η τρίχα όταν βλέπω σε διάφορα άρθρα να το αναφέρουν με Η.) ΟΚ, αφού το έβγαλα αυτό το βάρος από πάνω μου, ας συνεχίσουμε.
Ανεύρεση λέξεων/φράσεων κλειδιών:
Δώσε βάση τώρα γιατί θα γίνω λίγο επιστημονικός.
Ο ορισμός της έννοιας «Ανεύρεση λέξεων/φράσεων κλειδιών»: είναι η διαδικασία εξερεύνησης και ανεύρεσης λέξεων/φράσεων κλειδιών που χρησιμοποιούν όσοι ψάχνουν να βρουν υπηρεσίες και προϊόντα στο ίντερνετ.
Όταν λοιπόν κατασκευάζεις ένα σάιτ και το ανεβάζεις στο ίντερνετ, λογικά πρέπει να το έχεις βελτιστοποιήσει, «φορτώσει» να το πω αλλιώς, με φράσεις, προτάσεις και λέξεις κλειδιά. Όχι όμως όπως κάναμε παλιά, να τις πετάμε μέσα ασύστολα, αλλά να τις τοποθετούμε προσεχτικά μέσα σε κείμενα που έχουν βατό νόημα, πρώτα για τους αναγνώστες μας και έπειτα για το Google.
Αυτό λοιπόν αγαπητέ/αγαπητή μου αναγνώστη/ρια ονομάζεται με μια λέξη SEO, search engine optimization ή βελτιστοποίηση του σάιτ σου για τις μηχανές αναζήτησης.
Γιατί η εξερεύνηση και ανεύρεση λέξεων/φράσεων κλειδιών είναι απαραίτητη για τη βελτιστοποίηση του σάιτ/ιστοσελίδας σου;
Η ανεύρεση λέξεων/φράσεων κλειδιών έχει επίπτωση σε ότι κάνεις για να προβάλεις το σάιτ σου, ή μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα (σάιτ είναι όλο αυτό που περιέχει τις ιστοσελίδες. Μια ιστοσελίδα αναφέρεται σε μια υπηρεσία ή ένα προϊόν, ένα σάιτ αναφέρεται συλλογικά στην επιχείρησή σου.)
Στο επίκεντρο βρίσκεται πάντα η καλυτέρευση η αναγνωσιμότητα και η άνοδος του σάιτ σας στις αναζητήσεις της πιο έξυπνης μηχανής αναζήτησης που έχει εφευρεθεί ποτέ. Να βγαίνεις μπροστά απ’ τον ανταγωνισμό σου. Γιατί στην ουσία βρίσκεσαι πάντα σε ένα αγώνα ταχύτητας.
Οι λέξεις κλειδιά λοιπόν, είναι η πυξίδα για όλες τις ενέργειες που θα κάνεις για να τραβήξεις δυνητικούς πελάτες στο σάιτ σου, έτσι ώστε να μπορέσεις να τους πουλήσεις τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες ή τις ιδέες σου. Μην το ξεχνάς αυτό.
Πως ξεκινάει κάποιος να κάνει έρευνα λέξεων κλειδιών.
Ξεκινάς με κάποιες ιδέες ή όπως το λέμε στη γλώσσα του μάρκετινγκ, «λέξεις κλειδιά σπόρους ή ρίζες», είναι οι φράσεις αυτές που θα σε βοηθήσουν για να αναπτύξεις και να βρεις περισσότερες σχετικές έτσι ώστε να τις αναλύσεις για το πόσο αποτελεσματικές μπορεί να είναι. Με «αποτελεσματικές» εννοώ πόσοι τις ψάχνουν, τι ενδιαφέρον υπάρχει και αν είναι σχετικά εύκολες ή δύσκολες για να βγεις μπροστά απ’ τον ανταγωνισμό σου. Θα το δούμε αυτό παρακάτω.
Ας πάρουμε σαν παράδειγμα τη φράση «μεταχειρισμένα αυτοκίνητα».
Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με χαμηλά χιλιόμετρα
Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα σε καλή κατάσταση
Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από πρώτο χέρι
Οι παραπάνω λοιπόν φράσεις κλειδιά θα μπορούσαν να είναι αποτελέσματα που έχεις ανακαλύψει ότι έχουν κάποιο ενδιαφέρον για την επιχείρησή σου. Προσοχή εδώ όμως, δεν λέω ότι αυτές οι φράσεις είναι οι κατάλληλες εάν έχεις σχέση με το αντικείμενο, μην με θεωρήσετε υπεύθυνο εάν τις χρησιμοποιήσετε και δεν έχετε αποτελέσματα. Τις χρησιμοποιώ σαν παραδείγματα για να σας δώσω να καταλάβετε πως δουλεύει το σύστημα.
Για να κάνεις ανάλυση των λέξεων/φράσεων κλειδιών υπάρχουν διάφορα εργαλεία, είτε επί πληρωμή είτε δωρεάν.
Ένα εντελώς δωρεάν είναι το εργαλείο του Google.
Για να το χρησιμοποιήσεις θα πρέπει να έχεις διαφημιστικό λογαριασμό στο Google. Δεν κοστίζει τίποτα να ανοίξεις έναν και ούτε είσαι υποχρεωμένος να διαφημίσεις την επιχείρησή σου.
Πατάς το κουμπάκι επάνω δεξιά, που δείχνω με το βελάκι, και αυτό θα κατεβάσει ένα βοηθητικό μενού όπου θα σου έχει επιλογή να μπεις μέσα στο εργαλείο.
Εδώ λοιπόν είναι που θα κάνεις την έρευνά σου. Δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες για το πώς θα το κάνεις γιατί το άρθρο αυτό δεν είναι tutorial, δηλαδή δεν έχει σκοπό να σε μάθει πώς να κάνεις έρευνα λέξεων κλειδιών, αυτό θα το δούμε σε άλλο άρθρο.
Ένα άλλο εργαλείο που χρησιμοποιώ είναι το Ubersuggest και μπορείτε να πάτε εδώ για να το δείτε.
Να αναφέρω εδώ ότι αυτό δεν είναι affiliate link, δηλαδή, δεν βγάζω προμήθεια εάν τυχόν και εγγραφείτε να το χρησιμοποιήσετε. Αυτό το εργαλείο σου δίνει τη δυνατότητα να κάνεις έρευνα με περιορισμούς γιατί βασικά θέλουν να το αγοράσεις. Είναι συνδρομητικό εργαλείο και πρέπει να πληρώνεις κάθε μήνα για να το χρησιμοποιείς, οπότε εάν δεν ασχολείσαι συστηματικά, όπως εγώ, με έρευνα αγοράς τότε δεν σου είναι χρήσιμο.
Θα σου συνιστούσα να παραμείνεις στο δωρεάν εργαλείο του Google που εξάλλου είναι και το πιο έγκυρο γιατί καταβάθος αυτό έχει όλες τις φράσεις που θέλεις αφού αυτή είναι η μηχανή αναζήτησης που χρησιμοποιούν όλοι στην Ελλάδα (97%) για να βρουν ότι χρειάζονται.
Για να δούμε στα γρήγορα πως χρησιμοποιούμε το εργαλείο του Google.
Έβαλα μέσα τη φράση, «μεταχειρισμένα αυτοκίνητα» και μου έβγαλε τις παρακάτω φράσεις/προτάσεις κλειδιά.
Τα τρία πιο βασικά πράγματα που πρέπει να κοιτάξεις τα έχω αριθμήσει 1, 2, 3. Τα υπόλοιπα είναι λίγο ποιο εξειδικευμένα και είναι για κάποιον πιο «μπασμένο» στο είδος.
Στο νούμερο 1 έχεις τη φράση/πρόταση που σου προτείνει. Στο νούμερο 2 βλέπεις πόσες αναζητήσεις γίνονται κάθε μήνα για τη συγκεκριμένη φράση/πρόταση, και στο νούμερο 3 βλέπεις τον βαθμό ανταγωνιστικότητας της συγκεκριμένης φράσης/πρότασης. (παρατήρησες πως άλλαξα από λέξη/φράση κλειδί σε φράση/πρόταση κλειδί; Το έκανα αυτό γιατί στην ουσία δεν ψάχνεις για λέξεις, ψάχνεις για μακροσκελείς φράσεις που περιέχουν ιδιωματισμούς, ιδιωτισμούς και συνδέσμους, γιατί οι αναζητήσεις έχουν γίνει πλέον πολυσύνθετοι και το Google μια πανέξυπνη μηχανή αναζήτησης. (Σε άλλο άρθρο θα δούμε πως καταχωρεί το Google ιστοσελίδες στη βάση δεδομένων του.)
Μπορείς να διαβάσεις περισσότερα εδώ για ιδιωματισμούς και ιδιωτισμούς και εδώ για συνδέσμους στη γραμματική, για να καταλάβεις πώς να τα χρησιμοποιείς στο κείμενό σου για να «τραβήξεις» μάτια ή αναζητήσεις.
Ωραία, τις βρήκα λοιπόν τις φράσεις/προτάσεις κλειδιά, θα μου πεις τώρα, τι τις κάνω;
Εδώ είναι όλη η μαεστρία. Θα γράψεις κείμενα που θα εμπεριέχουν αυτές τις φράσεις/προτάσεις. Ξεκινώντας να γράφεις θα πρέπει να έχεις ένα κύριο θέμα, μια στοχευμένη φράση/πρόταση την οποία θα βάλεις στο εργαλείο που χρησιμοποιείς για να βελτιστοποιήσεις το κείμενό σου.
Τι; Ποιος; Τι εργαλείο; Κι άλλο εργαλείο;
Δυστυχώς φίλε/φίλη μου, κι άλλο, και δεν τελειώνουν εδώ…
Αυτό λοιπόν το εργαλείο είναι ειδικό για να σε κατευθύνει και να σε βοηθήσει να βελτιστοποιήσεις το κείμενό/άρθρο σου για να μπορέσει να βγει στις αναζητήσεις.
Αυτά τα εργαλεία είναι:
To Rank Math
Αυτά είναι μερικά που έχω δοκιμάσει στο παρελθόν και τα έχω σε κάποια υπόληψη. Τώρα έχω κατασταλάξει σε ένα φανταστικό εργαλείο που δυστυχώς δεν μπορώ να ανακαλύψω γιατί απλά μου δίνει πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό μου. Να μην τα λέμε και όλα, να κρατάμε και κάποια μυστικά γιατί θα στεναχωρηθούν οι πελάτες μου που τα μαρτυράω όλα.
Αυτά τα εργαλεία λοιπόν θα σε βοηθήσουν πάρα πολύ και το καλύτερο απ’ όλα είναι ότι δεν χρειάζεται να πληρώσεις για να τα χρησιμοποιήσεις. Βέβαια είναι περιορισμένα αυτά που μπορείς να επιτύχεις αλλά είναι ένα καλό βήμα για να ξεκινήσεις.
Το δε Rank Math είναι το καλύτερο δωρεάν πρόσθετο στην αγορά. Πολλοί το χρησιμοποιούν στην Ελλάδα και θα βρείτε και πολλούς συναδέλφους που το χρησιμοποιούν και γνωρίζουν να το ρυθμίζουν.
Καταλήγοντας, να σου πω ότι ίσως αυτά που διάβασες να σου φαίνονται ακαταλαβίστικα και πρωτόγνωρα αλλά πιστεύω ότι έκανα μια καλή προσπάθεια για να σε κατατοπίσω όσο το δυνατόν καλύτερα. Τουλάχιστον να σου «ανάψω» τη φλόγα, να σου κεντρίσω το ενδιαφέρον, να σε κάνω να ψαχτείς περισσότερο και να βάλεις καλά στο μυαλό σου τη σπουδαιότητα του να βελτιστοποιείς το σάιτ/ιστοσελίδα σου για τις μηχανές αναζήτησης, στην προκειμένη περίπτωση, το αξιαγάπητο Google, που όλοι μας έχουμε μια σχέση λατρείας και μίσους.